Test · Er du udsat for psykisk vold?

Tvivl er limen i psykisk vold

Det er normalt at være i tvivl — og det er en del af mønsteret

Når du er udsat for psykisk vold, er det helt normalt at være i tvivl om, hvad du er udsat for. En del af mønsteret er nemlig at forvrænge virkeligheden — opfattelsen af rigtigt og forkert, for krævende, for meget, for overreagerende.

Tag vores test og se, om du genkender mønstret. Måske kan det hjælpe dig med at se sandheden om det menneske, du er sammen med.

Tag testen nu
"
I virkeligheden er det ikke normalt at diskutere andres følelser og reaktioner — eller forkertgøre dem.

Det er helt normalt at være i tvivl om, hvad du er udsat for, når du er udsat for psykisk vold. En del af mønsteret er at forvrænge virkeligheden — at få dig til at tvivle på din egen opfattelse af rigtigt og forkert.

Så længe det lykkes for en krænkende partner at fastholde dig i tvivl, vil du være en interessant partner. Når du er til at overbevise — typisk om hans eller hendes udlægning af virkeligheden — vil vedkommende kunne slippe afsted med sine handlinger.

En krænker føler selv, at han eller hun har særlige rettigheder. Vedkommendes handlinger skal helst ikke have konsekvenser, og dine reaktioner må ikke fylde for meget.

I stedet for at trøste dig eller tage ansvar for egne handlinger, vil samtalen komme til at handle om, at du er forkert — med dine følelser, dine reaktioner og din opfattelse af virkeligheden.

Krænkerens strategi handler om at få plads til sine særlige rettigheder og behov — uden for meget ballade. Det sker gennem tre gentagne mekanismer, som tilsammen holder dig i tvivl.

i

Forvrængning af virkeligheden

Krænkeren forvrænger din opfattelse af rigtigt og forkert. Det normale bliver til "for meget" — og dine grænser bliver gjort til "overreaktion".

ii

Forkertgørelse af dine følelser

Det er forkert at blive såret. Det er forkert at blive vred. Selv om det er helt naturligt, bliver samtalen om at du er forkert — med dine følelser.

iii

Ingen konsekvenser

Krænkerens handlinger skal helst ikke have konsekvenser. Hvis du reagerer, bliver din reaktion gjort forkert — så vedkommende slipper for at tage ansvar.

I stedet for at trøste dig eller tage ansvar, bliver samtalen vendt om — og du får hæftet etiketter på dig. Genkender du nogen af dem?

Du er sart
Du er psykisk syg
Du er dominerende
Du er kontrollerende
Du har borderline
Du er for skadet til relationer
— Sådan ser sundhed ud

Det normale er at møde andre — ikke at forkertgøre dem

I virkeligheden er det ikke normalt at diskutere andres følelser og reaktioner. Det er heller ikke normalt at forkertgøre dem.

Det normale er at møde andre i deres opfattelse af virkeligheden — i deres følelser, deres forvirring og deres oplevelser.

Hvis du oplever det modsatte i din relation, er det ikke fordi du er forkert. Det er en del af et mønster — og det er værd at undersøge nærmere.

Tag testen

Genkender du mønstret?

Tag vores test og se, om du kan genkende udsagnene. Måske kan det hjælpe dig med at se sandheden om det menneske, du er sammen med — og finde din vej videre.